نکته های جالب شیمی

 

نکته های جالب شیمی
آب سنگین، آبی است که هیدروژنهای آن دوتریم(ایزوتوپ سنگین هیدروژن) است. این آب در مقایسه با آب معمولی دیرتر می جوشد و زودتر یخ می زند. و گیلبرت لوییس اولین بار در سال 1932 از آب معمولی تهیه کرد.

- موش کاتالیزگر
پلاستیک در سال 1850 ودر شبی کشف شد که یک گربه موشی را روی میزهای آزمایشگاه دنبال می کرد. به خانه یک شیمیدان آلمانی آدولف اشپیتلر موش زده بود بنابراین او گربه اش را به خانه آورد. گربه به یک شیشه فرم آلدئید -ماده بدست آمده از زغال سنگ-برخورد کرد. کمی از این فرمالدئید را روی پنیر متصل به تله موش پاشید. فردای آن روز اشپیتلر که ریخت وپاش را تمیز می کرد در یافت که پنیر مانند سنگ سخت شده است. او که کنجکاو شده بود،فرم آلدئید را با شیرمخلوط کرد. نتیجه این کار،کازئین بود یعنی نخستین پلاستیک جهان.
منبع:قطار شیمی

- شمع را با آب روشن کنید
شمعی را به دوستانتان نشان دهید . به آن ها بگویید که می خوا هید شمع را روشن کنید ولی متأسفانه کبریت ندارید. مسلما عده ای سعی می کنند که به شما کبریت بدهند، ولی شما قبول نکنید وبه آن ها بگویید راضی به زحمت شما نیستم و خودم شمع را با آب روشن می کنم! مسلما دوستانتان تعجب می کنند و شاید حتی به شما بخندند. ولی توجه نکنید و لیوانی را پر از آب کنید، سپس مقداری از آن را بخورید تا همه متوجه شوند که آب معمولی است. حالا انگشت خود را در آب فرو برده و سپس روی فتیله ی شمع بگیرید تا یک قطره از آب روی آن بچکد، دوستانتان در کمال تعجب مشاهده می کنند که این شمع روشن می شود.
فکر می کنید دلیل آن چیست؟
شما قبلا یک تکه پتاسیم کوچک را در لابلای تارهای فتیله ی شمع قرار داده اید و وقتی یک قطر آب را روی آن می ریزید، واکنش شیمیایی بین پتاسیم و آب باعث اشتعال فتیله می شود.
- انرژی که در اتم ذخیره شده ، بسیار عظیم است . اگر انرژی یک کیلوگرم اورانیوم را بطور کامل آزاد سازند ، تقریبا یک گرم ماده ناپدید خواهد شد و بقیه به بیست و پنج میلیون کیلو وات ساعت ، انرژی تبدیل می شود . اگر بخواهند این مقدار انرژی را از سوزاندان زغال سنگ به دست بیاورند ، باید بیش از دو هزار و پانصد تــــــــــــــن زغال سنگ را بطور کامل بسوزانند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد