رابرت بویل که بود؟

در سال 1627 در کاخ لیزمور ایرلند ، پسر هفتم کنت اعظم کورک که یکی از ثروتمند ترین مردان جهان بو د ، چشم به جهان گشود . پدرش نام وی را «رابرت» نهاد . کنت برای تربیت فرزندان خود و برای اینکه با تمامی وجوه زندگی آشنا شوند ، آن ها را به خانواده های فقیر می سپرد تا بزرگ شوند . رابرت بویل تا 4 سالگی در یک خانواده روستایی ایرلندی زندگی کرد . تا 8 سالگی نیز زیر نظر معلم سرخانه تحصیل کرد . پس از آن به مدت 3 سال در اتون انگلیس به درسش ادامه داد . بویل در 20 سالگی به لندن رفت و عضو گروهی از دانشمندان تجربی شد . او معتقد بود که علم باید بر تجربه استوار باشد . شعار او این بود : «هیچ چیز به صرف گفته ی دیگران قبول نیست »

در سال 1654 ، بویل به آکسفورد رفت تا به حامیان علوم تجربی نزدیکتر باشد . او با کمک رابرت هوک یک تلمبه بادی پیشرفته ساخت . این دو تن ثابت کردند که صدا در خلا منتشر نمی شود .

بویل حاضر نبود که حیوانات را آزار دهد و به همین دلیل قادر نبود مطالعاتش را روی تنفس در خلا کامل پیگیری کند . او یافته های خود را در کتاب تاثیر کشسانی هوا در سال 1660 منتشر کرد . این کتاب حاوی قانون بویل بود . بنابر قانون بویل در یک سیستم بسته با دمای ثابت ، هرچه فشار بیشتر شود ، حجم کاهش می یابذ و بالعکس .  

ANd9GcRxkQXbuxtqg1EUd6jbZfoxQDs64BWBf-3DfqwJjrhox7Ed_GYoMSNU6gW37g

تصویری از رابرت بویل

وی عنصر را ماده ای تعریف کرد که نمی توان آن را به روش های شیمیایی به مواد ساده تر تبدیل کرد و نمی توان آن را از ترکیب دو یا چند ماده ساده تر بدست آورد . کتاب او به نام شیمیدان شکاک (1661) نشان دهنده آغاز شیمی جدید است .

بویل علاقه مند بود تا دوستان دانشمندش نتایج تجربیات خود را با سرعت گزارش کنند . بدین ترتیب دیگران نیز از اکتشاف های جدید مطلع می شدند . در سال 1663 وی کوششهای موفقی را برای صدور امتیاز انجمن سلطنتی به عنوان یک مجمع علمی رسمی انجام داد . او در سال 1668 به لندن بازگشت و یک آزمایشگاه شیمی در خانه ی خود بوجود آورد . او عنصر فسفر را کشف کرد و نخستین کبریت را بوجود آورد .

رابرت بویل علاوه بر پژوهش های علمی ، زبانهای عبری ، یونانی و سریانی را آموخت تا مطالعات خود را روی متون مذهبی دنبال کند . مسئولیت های گوناگونی از جمله ریاست شورای شهر اتون ، مقامی در کلیسای انگلیس و ریاست انجمن سلطنتی به او پیشنهاد شد ولی او آن ها را نپذیرفت . بویل هرگز ازدواج نکرد و هنگامی که در لندن وفات یافت (1691) مجموعه کارهای علمی خود و دستگاه هایی را که ساخته بود به انجمن سلطنتی واگذار کرد . او همچنین هزینه سخنرانی های سالانه حمایت از دین مسیح در برابر حمله بی دینان را تأمین می کرد  .

منبع :

بخش هایی از این مقاله با استفاده ازکتاب "100 دانشمند که جهان را تغییر دادند" نوشته جان هودسن تینر و ترجمه اسفندیار معتمدی(انتشارات فاطمی) تهیه شده است .

نظرات 2 + ارسال نظر
mohammad یکشنبه 28 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 06:16 ب.ظ http://5ps.blog fa.com

مطالب جالبی داری
لطفا"از وبلاگ من هم دیدن بفرمایید.باتشکر ازشما دوست عزیز

نگین والی یکشنبه 26 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 08:07 ب.ظ

مرسی
عالی بود
موفق باشید
خدا نگهدار

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد