پرتوزایی در شهر رامسر

پرتوزایی طبیعی در مناطقی از رامسر10 برابر مناطق عادی است

یک پژوهشگر ایرانی برای نخستین بار میزان پرتوگیری گیاهان در مناطق با پرتوزایی بالا را بررسی کرد.

براساس تحقیقات انجام شده، متوسط دوز سالانه ناشی از عناصر رادیواکتیو در اثر مصرف سبزیجات کشت شده در مناطقی از رامسر، 11 برابر بیشتر از متوسط دوز موثر سالیانه ناشی از مصرف تمامی مواد غذایی و آشامیدنی‌ها در مناطق با پرتوزایی طبیعی است.

دکتر مهدی غیاثی نژاد، دانشیار فیزیک دانشکده علوم دانشگاه تربیت مدرس که برای نخستین بار میزان پرتوگیری ساکنان مناطق با پرتوزایی بالای رامسر از طریق مصرف سبزیجات را بررسی کرده است در گفت‌وگو با خبرنگار «پژوهشی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اظهار داشت: در برخی بخش‌های زمین، مناطقی وجود دارند که میزان پرتوزایی عناصر رادیواکتیو در آنها از حد طبیعی بالاتر است. در کشور ما مناطقی از رامسر مانند طالش محله و خاک سفید که حدود 2 هزار نفر جمعیت دارد، در زمره مناطق با «پرتوزایی بسیار بالا» قرار دارند که میزان پرتوزایی طبیعی در برخی نقاط آن تا ده برابر پرتوزایی مناطق دیگر است.

رامسر

وی خاطرنشان کرد: به منظور بررسی تاثیرات دوز بالا دریافتی بر سلامت ساکنان این مناطق، دوز موثر سالیانه ناشی از رادیوم 226 برای ساکنان طالش محله رامسر از طریق اندازه‌گیری غلظت آن در خاک و سبزیجات کشت شده و نسبت آنها و همچنین میزان پرتوگیری از محصولات کشاورزی کشت شده در این منطقه مورد ارزیابی قرار گرفت.

برگزیده رتبه دوم گروه علوم پایه دهمین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی تصریح کرد: در این تحقیق باغچه‌ای انتخاب شد که پرتوزایی آن در برخی از نقاط حدود هزار برابر پرتوزایی طبیعی بود. بررسی میزان جذب رادیوم توسط سبزیجات و در نتیجه میزان جذب آن توسط مصرف‌کنندگان این سبزیجات نشان داد که متوسط دوز سالیانه ناشی از رادیوم در اثر مصرف سبزیجات خوراکی در ساکنان منطقه در حدود 3/72 میکروسیورت است که بیش از 11 برابر متوسط دوز سالیانه ناشی از این رادیونوکلئید در اثر مصرف تمام مواد غذایی در مناطق با پرتوزایی طبیعی است.

دکتر غیاثی نژاد در عین حال خاطرنشان کرد: مطالعات سیتوژنتیکی و سایر مطالعات در این منطقه این فرضیه را ثابت کرد که بدن ساکنان این قبیل مناطق به صورتی با محیط و مواد غذایی با پرتوزایی بالای این مناطق وفق یافته که تفاوت چندانی با مردمی که در مناطق با پرتوزایی طبیعی زندگی می‌کنند نداشته و دچار اختلالات کروموزومی نمی‌شوند. تحقیقات انستیتو کانسر(سرطان) تاکنون هیچ موردی را که حاکی از تاثیر پرتوزایی بالای این مناطق در افزایش ابتلا به سرطان باشد را نشان نداده، این در حالیست که معمولا میزان موارد ابتلا به سرطان خون و اختلالات کروموزومی در کسانی که با پرتوهای رادیواکتیو سروکار دارند، بیشتر از افراد عادی است.

وی با اشاره به اینکه تحقیقات انجام شده در مناطق با پرتوزایی طبیعی بالا در سایر کشورها نیز نتیجه مشابه داشته است، تصریح کرد: به منظور بررسی دقیقتر تاثیرات این پرتوها آمار موارد ابتلا به سرطان در این مناطق طی مطالعات اپیدمیولوژیک با همکاری انستیتو کانسر ایران و انستیتوی سلامت ژاپن دنبال

می‌شود و اطلاعات حاصل دائما با نتایج تحقیقات مشابه در سایر مناطق با پرتوزایی طبیعی بالا در هند، برزیل و چین مقایسه می‌شود.

رامسر

این محقق در ادامه زیاد بودن میزان اورانیوم یا توریوم در خاک رامسر و نیز وجود چشمه‌های آب گرم حاوی رادیوم را از علت‌های اصلی پرتوزایی بالا در مناطقی از رامسر عنوان کرد و درباره میزان جذب پرتو توسط سبزیجات کشت شده در این مناطق گفت: برخی گونه‌های سبزیجات تا یک مرحله رادیوم را جذب می‌کنند، سپس به مرحله اشباع می‌رسند یعنی هر چه خاک دارای رادیوم بیشتری باشد سبزیجات آنرا جذب نمی‌کنند این نشان می‌دهد که طبیعت بیش از حد لازم نمی‌تواند جذب کند در نتیجه پرتوگیری مردم توسط خود طبیعت کنترل می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: میزان جذب رادیوم توسط ریشه گیاهانی مانند هویج و سیب‌زمینی بسیار کم است و این عنصر عمدتا در برگ این گیاهان که مصرف خوراکی ندارد تجمع می‌یابد.

دکتر غیاثی نژاد در پایان با تاکید بر اینکه ترجیحا باید مناطقی را که میزان گاز رادون کمتری دارند، برای زندگی انتخاب کرد به ساکنان مناطقی که پرتوزایی طبیعی بالایی دارند توصیه کرد در احداث ساختمانها حتی‌الامکان از مصالحی استفاده کنند که میزان رادون کمتری تولید می‌کنند.

 

تهیه کننده: مژده اصولی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد